Методичні рекомендації щодо підготовки та проведення
майстер-класу
Майстер-клас
відрізняється від інших форм трансляції досвіду тим, що в процесі його
проведення йде безпосереднє обговорення запропонованого методичного продукту і
пошук творчого вирішення проблеми як з боку учасників майстер-класу, так і з
боку конкурсанта.
Слід
звернути на те, що в технології проведення майстер-класу головне - не
повідомити і засвоїти інформацію, а передати способи діяльності, тобто прийом,
метод, методику чи технологію.
Найважливішими
особливостями майстер-класу є:
1) новий підхід до філософії
навчання, який ламає усталені стереотипи;
2) метод самостійної роботи в
малих групах, що дозволяє провести обмін думками;
3) створення умов для включення
всіх в активну діяльність;
4) постановка проблемного
завдання і розв’язання його через програвання різних ситуацій;
5) прийоми, що розкривають
творчий потенціал як Майстра, так і учасників майстер-класу;
6) форми, методи, технології
роботи, які не нав'язуються учасникам, а пропонуються;
7) надання можливості кожному
учаснику виробити своє ставлення до запропонованого методичного матеріалу;
8) створення умов для
процесу пізнання учасниками, а не
передачі готового знання;
9) форма взаємодії - співпраця,
співтворчість, спільний пошук.
Вимоги до організації та проведення майстер-класу
Майстер-клас повинен завжди починатися з
актуалізації знань кожного за запропонованою проблемою, що дозволить розширити
свої уявлення за допомогою знань інших учасників.
Приблизний алгоритм проведення майстер-класу повинен складатися з наступних
компонентів:
1) виділення проблеми;
2) етап актуалізації знань у
цій проблемній площині;
3) об'єднання в групи для
вирішення проблеми за участю Майстра, який ініціює пошуковий, творчий,
самостійний характер діяльності учасників;
4) робота з матеріалом;
5) представлення результатів
роботи;
6) обговорення та коригування
результатів роботи.
У ході
обміну думками в учасників майстер-класу можуть виникнути думки як на підтримку
висловлених ідей, так і на їх спростування. Тим самим відбувається уточнення і
корегування формулювання проблеми майстер-класу.
Системоутворюючим
елементом майстер-класу є проблемна ситуація - початок, який мотивує творчу
діяльність кожного. Це може бути завдання навколо слова, предмета, малюнка,
спогади - найчастіше несподівані для учасників, загадкові і обов'язково
особистісні.
Проблемна
ситуація характеризує певний психологічно-питальний стан учасника, що виникає в
процесі виконання такого завдання, яке вимагає відкриття (засвоєння) нових
знань про предмет, способи або умови виконання дій. Питання має займати,
хвилювати розум дослідника, бути в колі його інтересів. Конкурсант повинен представити це невідоме, показати
необхідність роботи з ним, визначити коло засобів, об'єктів, які дозволять
почати роботу і через період незнання прийти до відкриття або приєднати до
наявного знання нове і поставити інші проблеми для дослідження.
Складаючи
проблемне питання (індуктор), треба співвіднести його з почуттями, думками,
емоціями, які він може викликати в учасників. Індуктор повинен налаштовувати
особистість на саморозвиток і враховувати її потреби в самоствердженні,
спілкуванні, самовираженні, емоційному насиченні, свободі, емоціональному контакті
та ін.
Важливим елементом технології майстер-класу є
групова робота (малі групи можуть визначатися конкурсантом, утворюватися
стихійно з ініціативи учасників). Конкурсант розбиває завдання на ряд завдань.
Групам належить придумати спосіб їх розв’язання. Причому учасники вільні у
виборі методу, шляхів пошуку. Кожному надана незалежність у виборі шляху пошуку
рішення, дано право на помилку і на внесення коректив.
Під
час роботи в рамках майстер-класу в «учнів» має наступити момент
«осяяння» або «розуміння». Розуміння може бути різним: себе, інших,
прийому, методу, технології. «Осяяння» або «розуміння» - це внутрішнє усвідомлення учасником
майстер-класу неповноти або невідповідності старого знання новому, внутрішній
емоційний конфлікт, який підштовхує до поглиблення в проблему, до пошуку
відповіді, до звірки нового знання з інформаційним джерелом. Це те, що в інших
формах трансляції педагогічного досвіду надається вчителю, а тут він запитує
сам, шукає самостійно, іноді за допомогою
колеги, учасника майстер-класу. Такий же процес можна спостерігати в
лабораторіях учених, дослідників, коли тривалий пошук приводить їх не тільки до
накопичення інформації з досліджуваного питання, але й до іншого розуміння, а
часом і до розриву зі старою теорією, старим обгрунтуванням.
Позиція
конкурсанта - це перш за все позиція консультанта і радника, який допомагає
організувати навчальну роботу, осмислити наявність просування в засвоєнні
способів діяльності.
Заключним
моментом «Майстерні» має бути короткий діалог конкурсанта з «учнями», який би
передбачав у неординарній формі засвідчення результату, продукту спільної
творчості або висловлення думок «учнів» з приводу того, що вони для себе
«відкрили», як себе відчули і що у цьому було цінним і чому. Рефлексія –
останній і обов’язковий етап – відображення почуттів, думок, які виникли в
учасників в ході майстер-класу. На цьому етапі майстер-клас як потужна,
ефективна форма професійного навчання і зростання має бути осмислена як
конкурсантом так і «учнями» для подальшого професійного удосконалення всіх
учасників. Цей невід’ємний заключний момент навчальної і професійної діяльності
дає неоціненний матеріал для рефлексії самого конкурсанта.
Для
визначення ефективності підготовки і проведення майстер-класу в методичній
літературі пропонуються наступні критерії:
1)
презентативність.
Виразність інноваційної ідеї, рівень її представленості, культура презентації
ідеї, популярність ідеї в педагогіці, методиці та практиці освіти;
2)
ексклюзивність.
Яскраво виражена індивідуальність (масштаб і рівень реалізації ідей);
3)
вибір, повнота та
оригінальність рішення інноваційних ідей;
4)
актуальність і
науковість змісту і прийомів навчання, наявність нових ідей, що виходять за
рамки стандарту та відповідних тенденціям сучасної освіти та методиці навчання
предмета, здатність не тільки до методичного, але і до наукового узагальнення
досвіду;
5)
мотивованість.
Наявність прийомів і умов мотивації, включення кожного в активну творчу
діяльність зі створення нового продукту діяльності на занятті;
6)
оптимальність.
Достатність використовуваних засобів на занятті, їх поєднання, зв'язок з метою
і результатом (проміжним і кінцевим);
7)
ефективність.
Результативність, отримана для кожного учасника майстер-класу. Який ефект
розвитку? Що це дає конкретно учасникам?
8)
уміння адекватно
проаналізувати результати своєї діяльності;
9)
технологічність.
Чіткий алгоритм заняття (фази, етапи, процедури), наявність оригінальних
прийомів актуалізації, проблематизації, прийомів пошуку і відкриття, подиву,
осяяння, рефлексії (самоаналізу, самокорекції);
10)
артистичність.
Піднесений стиль, педагогічна харизма, здатність до імпровізації, ступінь
впливу на аудиторію, ступінь готовності до поширення і популяризації свого
досвіду;
11)
Загальна культура. Ерудиція,
Отже,
майстер-клас є оригінальним і ефективним методом навчання, практичним
призначенням якого є ознайомити із якимось прийомом, технікою, даючи відчути на
власному досвіді «учню» як це працює, та підштовхнути в ході роботи «учня» самостійно
і нестандартно мислити, проявити власний творчий потенціал, зарядити його
натхненням до креативності і прагнення експерименту, а отже, сприяти подальшому
професійному удосконаленню.
Дякую, Вікторіє Петрівно за методичні рекомендації. Інформація стала мені в нагоді, допомогла в проведені майстер - класу як в минулому році, так і в цьому.
ОтветитьУдалитьДякую за корисну і потрібну інформацію, яка знадобиться і молодим, і досвідченим вчителям.
ОтветитьУдалить