Мультимедійні технології



 Мультимедійною називають технологію, яка окреслює порядок розробки, функціонування та застосування засобів обробки інформації.

Матеріальна база СЗШ №9 м. Марганця дає можливість реалізовувати комп’ютерні технології у повному обсязі. До послуг учнів та вчителів два компютерних класи та мультимедійна аудиторія; бібліотека електронних засобів навчального призначення, модульних навальних програм для тестового контролю знань, створених учителями школи; розробки інтегрованих уроків, а також великий спектр проектних робіт, підготовлених учнями, зокрема  з математики.
Широке застосування мультимедійних технологій різко підвищує ефективність активних методів навчання для всіх форм організації навчального процесу. Використовую їх  на лекціях, семінарах, під час самостійних, практичних та контрольних робіт.
Звісно, комп’ютер не замінює  викладача, а є лише засобом здійснення педагогічної діяльності, його помічником. Тому майже усі уроки планую комбінованими, особливо в  класах середньої ланки навчання. Практикую також лекційні уроки в старших класах. Якість і ступінь засвоєння навчального матеріалу, а також вплив на активізацію пізнавальної діяльності, як засвідчує практика, істотно зростає.
Учитель  у мультимедійній аудиторії на додачу до дошки та крейди отримує потужний інструмент для подання інформації в різноманітній формі. В якості джерела лекційного матеріалу використовую педагогічні програмні засоби (ППЗ) та власноруч створені презентаційні  та проектні програми.
Серед ППЗ можна виділити такі: інформаційні, розрахункові, контролюючі, демонстраційно-моделюючі, експериментально - дослідницькі та комплексні.
Інформаційні ПЗ несуть певну теоретичну інформацію загального плану, що містить основні положення, поняття, визначення, закони, математичний апарат, необхідний для опису характеристики об'єкта, що вивчається.
Розрахункові ПЗ - програми, які дозволяють використовувати обчислювальні можливості комп'ютера і призначені для забезпечення потреб застосування математичного аппарату.
  Контролюючі ПЗ призначені для тестування, контролю, перевірки знань. Ці програми передбачають вибір відповіді з кількох запрограмованих, уведення числового значення одержаного результату чи введення аналітичного вигляду одержаного розв'язку.
Інтерактивні програми-демонстрації дозволяють демонструвати певні явища і можуть використовуватися для комп'ютерної підтримки уроку математики. Також вони  дозволяють  проводити дослідження та моделювати різноманітні ситуації.


 



 Вікторія Колосова, учитель математики

Мультимедійні технології на уроках математики



Комп’ютер на будь-якому уроці допомагає створити високий рівень особистої зацікавленості учнів за допомогою інформації, виведеної на екран. Структура уроку з використанням комп’ютера є багатоваріантною, однак він має бути поліфункціональним: не лише формувати знання, а й сприяти розвиткові учнів, уводити їх у сферу психічної діяльності.
          Широке застосування мультимедійних технологій різко підвищує ефективність активних методів навчання для всіх форм організації навчального процесу. Використовую їх  на лекціях, на семінарах, під час самостійних, практичних та контрольних робіт.
Звісно, комп’ютер не замінює  викладача, а є лише засобом здійснення педагогічної діяльності, його помічником. Тому майже усі уроки планую комбінованими, особливо у  класах середньої ланки навчання. Практикую також лекційні уроки у старших класах. Якість і ступінь засвоєння навчального матеріалу, а також вплив на активізацію пізнавальної діяльності, як засвідчує практика, істотно зростає.
Вчитель  у мультимедійній аудиторії на додачу до дошки та крейди отримує потужний інструмент для подання інформації в різноманітній формі. В якості джерела лекційного матеріалу використовую педагогічна програмні засоби (ППЗ) та власноруч створені презентаційні  та проектні програми.
У 5-6 класах  використовую “Програмно-методичний комплекс навчального призначення “Математика. 5-6 клас” для загальноосвітніх закладів”  який повністю  охоплює чинну навчальну програму з математики для 5-6 класів, затверджену Міністерством освіти та науки України. ПМК розраховано на використання як для самостійної роботи учнів, так і для колективної форми навчання, а також для проведення тестування.
Весь курс складається зі 139 уроків у п’ятому класі та 127 уроків у шостому, що відповідає навчальній програмі. Кожен урок розкриває конкретну тему згідно навчальної програми та містить засоби для пояснення необхідної теми: текст, формули, статичні та динамічні схеми, моделі, анімації, аудіо- та відеофрагменти, малюнки, світлини тощо.
Для перевірки знань передбачено контрольні запитання та завдання, задачі, тести для самоконтролю та контролю. Інформацію про результати роботи учнів учитель може переглядати на головному комп’ютері у зведеному вигляді, а також індивідуальні результати кожного учня.
Крім того, програмний засіб містить довідкову інформацію: довідку по роботі з ПМК, словник термінів і понять, історичну довідку, додатки (таблиця простих чисел, координатна площина). Ще одним важливим засобом є конструктор уроків, за допомогою якого вчитель може створити уроки за власною методикою, а також за потреби відредагувати запропоновані розробниками уроки. Програмний засіб орієнтований на сучасні форми навчання із забезпеченням сумісності з традиційними навчальними матеріалами в повній відповідності з документами, що регламентують зміст освіти.
ПМК дає можливість досягнення наступних педагогічних цілей:
·       Підтримка групових та індивідуальних форм вивчення математики в умовах класно – урочної системи організації навчального процесу;
·       Створення комфортних умов комп’ютерної підтримки традиційних і новаторських технологій навчання математики;
·       Підвищення пізнавального інтересу учнів до вивчення математики;
·       Забезпечення диференційованого підходу до вивчення математики;
·       Формування навичок розв’язування задач практичного та дослідницького характеру;
·       Структуризація змісту навчання математики та активізації опорних знань.

У 7-11 класах використовую наступні педагогічні програмні засоби:

·       «Бібліотека  електронних  наочностей    «Геометрія, 11 клас»;
·       «Бібліотека  електронних  наочностей    «Геометрія, 10 клас»;
·       «Бібліотека  електронних  наочностей    «Геометрія, 7-9 клас»;
·       «Бібліотека  електронних  наочностей    «Алгебра, 11 клас»;
·       «Бібліотека  електронних  наочностей    «Алгебра, 10 клас»;
·       «Бібліотека  електронних  наочностей    «Алгебра, 7-9 клас»;
Зазначені педагогічні програмні засоби призначено для використання на уроках  алгебри та геометрії у 7-9, 10 та 11  класах як бібліотеку наочностей. Їх  також можна використовувати під час самостійного вивчення навчального   матеріалу.
За тематикою та змістом програмні засоби повністю забезпечують наочністю проведення уроків математики, якісно посилюючи дидактичні можливості вчителя як під час викладання теоретичного матеріалу, так і під час розв’язання задач. Користуючись програмним модулем «Конструктор уроку», учитель може скласти урок з дидактичних матеріалів, що зберігаються в бібліотеці опорних конспектів. У програмному модулі «Середовище розв’язання» користувач може розв’язати задачу та включити її до складу уроку, а у програмному модулі «Графіки» він може розв’язати задачу на графічні побудування і також включити її до складу уроку.

Уроки проводжу в груповому, індивідуальному або вибірковому режимах. ППЗ дають можливість застосування усіх видів інтерактивних, аудіовізуальних та екранно-звукових засобів навчання, спрямованих на підвищення позитивної мотивації учнів до вивчення алгебри та геометрії. Це веде до посилення пізнавальної діяльності учнів, розвитку їх мислення, формування активної позиції особистості в сучасному інформатизованому суспільстві. Використання ППЗ забезпечує розвиток творчих здібностей учнів і бажання займатися самостійною роботою.
Наступний ППЗ, яким активно користуюсь на уроках геометрії, – Пакет динамічної геометрії DG створений для підтримки шкільного курсу планіметрії. DG – це комп’ютерне середовище для експериментування з геометрії. Мета пакета – надати учням можливість самостійного відкриття геометрії шляхом експериментування на комп’ютері.
Головна ідея DG – дати користувачеві можливість виконувати на  комп’ютері  побудови, аналогічні класичним геометричним побудовам “на папері”.
Структура програми DG включає в себе  питання як теоретичного , так і практичного курсу. Існують окремі теоретичні розділи, які просто неможливо оминути увагою вчителеві-математику. Чудова наочність по трикутнику і його елементам, по колу, симетрії, аксіомам планіметрії, побудова циркулем та лінійкою, графіки функцій, дотичні до кривих, алгебра і початки аналізу – це не повний перелік задіяних у програмі тем. Практичні завдання взяті з підручника геометрії Погорєлова і подані в задачах таким чином, щоб стимулювати експериментально-дослідницьку діяльність учнів.
Приблизна структура задач:
·       постановка задачі;
·       параметри побудови;
·       план дослідження;
·       рухливий малюнок;
·       результати дослідження.
Креслення виконані таким чином, що ключові точки, від яких залежать результати дослідження, можна рухати на площині, даючи змогу розглянути всі можливі варіанти розв’язку задачі. Учні можуть самостійно внести необхідні корекції в малюнок: добудувати коло, пряму, відрізок; можуть використовувати властивості точки: відірвати точку, спостерігати за слідом (траєкторією її руху); змінити колір, розмір шрифту тощо.
Зорієнтуватись у нестандартній ситуації допоможе план дослідження, яким за необхідності можна скористатись, натиснувши кнопку «Дослідження». Числові результати виконаних перетворень учні спостерігають на екрані і роблять відповідні висновки.
В програмі представлений широкий спектр позапрограмового матеріалу, який можна використовувати на факультативних заняттях або під час роботи в класах з поглибленим вивченням математики:
·       еліпс та його еволюта;
·       комплексні числа;
·       теорема Чеви;
·       теорема Мореля;
·       полярні координати;
·       побудова кривих другого порядку.

Представлені завдання для встановлення міжпредметних зв’язків, а саме: розділ «Астрономія»;  задачі, що мають своє застосування у фізиці (траєкторія прямої під час руху точок вздовж інших двох прямих)..
Можливості DG:
·       Моделювання геометричних побудов (створення побудов за допомогою комп’ютерних аналогів циркуля та лінійки, дослідження отриманих результатів, проведення  вимірювань);
·       Переваги динамічної геометрії – миттєва зміна всіх залежних побудов при зміні деяких вихідних параметрів.
·       Створення живих і наочних ілюстрацій, інтерактивних і динамічних навчальних посібників, довідників і експертних систем, використання коментарів, кнопок, підказувань і гіперпосилань.
·       Організація комп’ютерних експериментів і досліджень, висування і візуальна перевірка гіпотез.



Оксана Корвуд, учитель англійської мови

Можливості роботи з інтерактивною дошкою
під час уроків англійської мови
          Сучасність  вимагає нових підходів до навчального процесу, нових методів, форм подання навчальної інформації . Сьогодні ми є свідками появи нових форм інтерактивного навчання, пов'язаних з електронними дидактичними засобами. Інтерактивна дошка може використовуватись для анонсування теми уроку, як супровід до пояснення вчителя, як інформаційно-навчальний посібник. Навчання з використанням можливостей інтерактивної дошки майже не відрізняється від звичних методів викладання. Вчителю зручно класифікувати матеріал, використовуючи різні можливості дошки: працювати з текстом, з медіаоб'єктами, переміщувати об'єкти, вносити зміни  -  всі ці дії будуть привертати увагу школярів.
 Під час роботи з інтерактивною дошкою  стрімко підвищується інтерес учнів до уроку. А відомо, що формування в учнів стійкого інтересу є визначальним фактором сучасної шкільної освіти.
Практика застосування інтерактивної дошки в школі дозволяє виділити наступні напрями її використання в навчальному процес
   Робота з  інтерактивною дошкою може покращити розуміння нових ідей, оскільки така дошка допомагає  викладати новий матеріал дуже жваво і захоплююче, спрощує пояснення правил. Інтерактивна дошка стає центром уваги для всього класу, за її допомогою вчитель перевіряє знання учнів
В початковій школі я розробляю уроки на закріплення матеріалу до кожної теми за НМК  Карп’юк  О.Д.  “ English”: ”Shopping”,”School”,’’Food”,”Seasons”,”Householding” та ін. Можна створювати серії уроків за різноманітними темами, що допомагає реалізовувати принципи систематичності й доступності у навчанні. Уроки з використанням інтерактивної дошки набагато ефективніші за уроки тільки з комп'ютером і проектором, оскільки мають ряд переваг:
·       забезпечення ефективнішої і динамічнішої подачі матеріалу за рахунок використання веб-сайтів та інших ресурсів, можливості малювати, зберігати  зображення на дошці, робити редагування під час заняття;
·       розвиток мотивації учнів , що вчаться завдяки різноманітному, захоплюючому й динамічному використанню ІКТ на уроках англійської мови;
·       надання великих можливостей  для участі в колективній  та груповій роботі, розвитку особистих і соціальних навичок;
·       надання можливості  збереження  використаних файлів у шкільній мережі при повторенні вивченого матеріалу;
·       забезпечення обміну матеріалами між учителями;
·       перегляд відеоматеріалів учнями з виконанням різноманітних завдань до них;
·       впровадження фізкультхвилинок за допомогою відеофайлів, тощо.

            Працюючи з інтерактивною дошкою на своїх уроках, я використовую  уже встановлені функції дошки, такі як робота з електронним маркером, затемнення екрану, групування об’єктів, використання «галереї»  тощо. Можна створювати  власні уроки, працюючи з наочним матеріалом з Інтернет - ресурсів.
          Даними функціями можна користуватись в залежності від типу і цілей уроку: для актуалізації знань, для кращого зорового сприйняття, для закріплення вивченого матеріалу тощо. Можливості ІД допомагають в проведенні основних етапів уроку, а саме :

-        на орієнтовно-підготовчому етапі (застосовування імітативних  вправ);
-        стереотипізуючому етапі (повторення граматичного матеріалу)
-        варіативно – ситуативному етапі( побудова діалогів за зразком та ін.)
Можна використовувати такі види діяльності, як вставка  пропущених слів у текст, заповнення заготовлених таблиць, робота з термінами, малюнками тощо.  Це дозволяє активно використовувати вправи і завдання такого типу як класифікація або групування об'єктів, з'єднання або заповнення пропусків, сортування або впорядкування. Учні можуть експериментувати із завданнями, пересувати об'єкти, скасовувати свої дії  та пробувати знову.
          Працюючи з інтерактивною дошкою, я використовую як групові інтерактивні методи навчання, так і фронтальні. Вставивши відповідні до теми малюнки на екран, можна організувати мовну ситуацію, що сприяє розвитку зв’язного мовлення. Учням подобається відчувати себе в різних ролях, працюючи з інтерактивною дошкою. Такий процес робить їх головними діючими персонами на уроці, активно взаємодіяти з іншими учасниками .
На своїх уроках в  початковій школі я використовую можливості інтерактивної дошки також для створення граматичної гри , при введенні   лексико-граматичного матеріалу (ступені порівняння прикметників, однина та множина іменників, Present Simple, Past Simple та ін.) При роботі з малюнками доцільно не тільки вводити нові лексичні одиниці, але й навчати постановці питання, складанню висловлювання, організації діалогу.
Під час уроків із застосуванням ІД доцільно впроваджувати різноманітні технології :
-        інтерактивна технологія ( мозковий штурм, інформаційний пропуск та ін.)
-         ігрова технологія ( робота в командах, парах);
-        елементи дослідницької технології ( діалоги, репортажі)
-        технології ситуативного моделювання ( побудова навчального процесу за допомогою включення учнів у рольову гру)
Під час роботи над активізацією лексичного матеріалу за темою                 Holidays  в 4 класі я пропоную використати такий фрагмент  плану уроку :
Teacher: Look at the smartboard .You can see some pictures. When do you like to do most of these things? What is the most favourite period of  your school life? What is the theme of our lesson?
( учні повинні назвати тему уроку відповідно до ілюстрацій на інтерактивній дошці. Малюнки можуть  бути до різних тем, але більшість ілюстрацій повинна стосуватись теми «Канікули». В центрі ІД тема уроку записана, але затемнена, потім за умови правильного варіанту відповідей ефект затемнення прибирається )
Teacher: What words do you associate with the topic “Holidays ” ? What do you like to do on your holidays? Let’s do “Holiday Brainstorming”. Choose the correct picture and make up a sentence.
(використовується метод «Мозкового штурму»; учні працюють у командах, потім представники кожної команди виходять до інтерактивної дошки, обирають відповідний малюнок з поданих та утворюють речення за зразком: I like to ….. on my holidays. За правильні відповіді під час уроку учні отримують заохочувальні картки.)
Під час роботи в 4 класі над вправлянням  учнів   у використанні Past Simple в  діалогічному мовленні за темою «Канікули», я працюю за таким планом:
1) Підготовчий етап до створення діалогів учнями
Учні будують питання з поданих слів та знаходять відповідь до них. Завдання відображено на ІД та продубльовано в роздавальному матеріалі .              ( робота в групах з роздавальним матеріалом; роздавальний матеріал містить слова, які треба поставити в правильному порядку, щоб утворити питання та варіанти відповідей на них)
Teacher: Take a handout № 1.How was your weekend? First, put the words in the correct order to make questions. Then match the answers with the questions.
 Результати своєї роботи представники кожної команди відтворюють на інтерактивній дошціутворюють питання та  знаходять відповідь до нього.         
2) Подання діалогу для читання
Teacher: Take a handout № 2. Read the dialogue and answer the questions. Work in pairs.
Учні читають діалог за ролями та відповідають на запитання до нього            (робота  з роздавальним матеріалом в парах, перевірка відповідей відбувається  за допомогою інтерактивної дошки. Роздавальний матеріал містить діалог за темою «Канікули»)
3) Побудова власних діалогів за зразком з елементами рольової гри.
Teacher: Take a handout 3.Where did you go on your last holidays? Choose the missing parts of the conversation and make a new one. Work in groups.
Учні повинні вибрати з поданих малюнків один варіант до кожної відповіді на запитання та закінчити діалог. Коли учні вибирають країну, де вони перебували на канікулах, можна до ілюстрацій на ІД додати звукові ефекти, наприклад, популярну пісню, мелодію цієї країни.ро (рбота відбувається в групах, потім пара учнів з групи працює біля інтерактивної дошки, утворюють свій варіант діалогу  та читають його за ролями)
 Можна з упевненістю стверджувати, що навіть ті учні, які мають невисоку мотивацію до навчання, працюючи з інтерактивною дошкою, виявляють більшу активність та зацікавленість до навчального предмета, проявляють  креативність, інтерес до пізнання та підвищують свій позитивний настрій.  Можливості роботи з інтерактивною дошкою  набагато розширюють асортимент застосовуваних навчальних завдань, дозволяють успішно використовувати їх у навчанні на моделювання різних ситуацій, на пошук  і усунення деяких проблем.




Світлана Постоєнко, учитель фізики

ЕЗНП на уроках фізики

На основі сучасних інформаційних технологій розроблено багато навчальних програм і навчальних посібників. Далеко не кожен учитель розробляє свої програми, а також навчальні та дидактичні матеріали. Самостійна робота з комп’ютером, робота над інформаційним об’єктом, використання матеріалів різних дисків, ресурсів Internet, деяких програм може дозволити вчителям за короткий час створювати власні роботи.
Найбільш важливими серед таких програм є інтерактивні навчальні програми, що передбачають обмін інформацією не менш ніж між двома учасниками діалогу, а також розвивальні програми, здатні зацікавити учнів пошуком розв’язку навчальних проблем, розвивати їхній інтелектуальній рівень. Комп’ютерні програми часто об’єднують в електронні та мультимедійні підручники на електронних носіях і використовують з метою вдосконалення навчального процесу (оптимізації навчання).
Особливу роль відіграє отримання візуальної інформації. Наприклад, засвоєння матеріалу при вивченні принципів роботи двигуна внутрішнього згоряння, процес роботи якого здійснюється в закритій системі або на уроках астрономії, де всі об’єкті вивчення знаходяться на космічних відстанях, а процеси відбуваються в умовах позалюдських можливостей та ефективність лабораторних робіт надзвичайно низька. Значна кількість такого роду інформації невізуалізовано існуючими методами, що примушує демонструвати її статичною графікою або розповідати про неї усно. Розвиток комп’ютерної техніки дозволяє долати ці проблеми.
      Комп’ютерний підручник поєднує всі переваги звичайного підручника з можливістю швидкого тиражування і неперервного вдосконалення. Лабораторна робота на комп’ютері за допомогою комп’ютерної графіки показує перетворення в закритих системах і дозволяє без суттєвих витрат вивчати найскладніші процеси. Комп’ютерний екзаменатор дозволить учню засвоїти матеріал за допомогою самоконтролю або об’єктивно перевірити свої знання при використанні незалежного контролю.
Треба підкреслити :  діти ставляться до комп’ютера не як до цінності (як дорослі), а як до об’єкту власного інтересу; комп’ютер допомагає створити пізнавальну мотивацію, без якої не можливе успішне навчання в школі.
Одним із найперспективніших напрямків використання інформаційних технологій у викладанні фізики, астрономії та інших навчальних предметів є комп’ютерне моделювання процесів та явищ, спрямоване на підвищення ефективності (оптимізації) навчання. Комп’ютерні моделі легко вписуються в традиційний урок, дозволяючи вчителю продемонструвати на екрані комп’ютера більшість фізичних, астрономічних та інших ефектів, а також дозволяють організовувати нові нетрадиційні види навчальної діяльності.
Основні задачі використання комп’ютера на уроках фізики :
·       Розвиток творчих здібностей школярів, уміння аналізувати, моделювати, прогнозувати, творчо мислити.
·       Підвищення мотивації навчання.
·       Удосконалення практичних навичок учнів під час роботи з ПК.
·       Формування умінь учнів отримувати знання самостійно, працюючи з  навчальними програмами на комп’ютері.
·       Формування умінь учнів для моделювання, дослідження фізичних та інших процесів та оформлення результатів роботи.
·       Здійснення диференційованого підходу до учнів при вивченні різних предметів, використовуючи комп’ютер.
Коли ж доцільно використовувати комп’ютерні програми на уроках фізики? Насамперед, необхідно розуміти, що застосування комп’ютерних технологій в освіті доцільно тільки в тих випадках, коли виникає суттєва перевага порівняно з традиційними формами навчання. Одним із таких випадків є викладання фізики та астрономії з використанням комп’ютерних моделей.
Комп’ютерні моделі дозволяють отримувати в динаміці наочні запам’ятовувальні ілюстрації фізичних експериментів та явищ, відтворити їхні тонкі деталі, які можуть «вислизати» при спостереженні реальних експериментів. Комп’ютерне моделювання дозволяє змінювати часовий масштаб, змінювати у широких межах параметри і умови експериментів, а також моделювати ситуації, недосяжні в реальних експериментах. Деякі моделі дозволяють виводити на екран графіки залежності від часу величин, які описують експерименти, причому графіки виводяться на екран одночасно з відображенням самих експериментів, що надає їм особливу наочність і полегшує розуміння загальних закономірностей процесів, що вивчаються. У цьому випадку графічний спосіб відображення результатів моделювання полегшує засвоєння великих обсягів отриманої інформації.
Під час використання моделей комп’ютер надає унікальну, нереалізовану у реальному фізичному експерименті, можливість візуалізації нереального явища природи, а його спрощеної теоретичної моделі з поетапним включенням у розгляд додаткових ускладнюючих факторів, поступово наближаючи цю модель до реального явища. Крім того, не секрет, що можливості організації масового виконання різноманітних лабораторних робіт, причому на сучасному рівні, у середній школі досить обмежені внаслідок слабкої обладнаності кабінетів фізики. У цьому випадку робота учнів з комп’ютерними моделями також неймовірно корисна, так як комп’ютерне моделювання дозволяє створити на екрані комп’ютера живу, динамічну картину фізичних дослідів чи явищ, яку краще запам’ятати.
У той же час використання комп’ютерного моделювання не повинно розглядатися в якості спроби підмінити реальні фізичні експерименти їхніми симуляціями, так як кількість фізичних явищ, які вивчаються у школі, не охоплених реальними демонстраціями, навіть при найкращому оснащенні кабінету фізики, дуже велика. Декілька умовний характер відображення результатів комп’ютерного моделювання можна компенсувати демонстрацією відеозаписів реальних експериментів, які дають адекватне уявлення про реальний перебіг фізичних явищ.
При грамотному використанні комп’ютерних моделей фізичних явищ можна досягти більшості з того, що вимагається для неформального засвоєння курсів фізики та астрономії, а також формування фізичної картини світу.
Комп’ютер допомагає зробити це навіть у несприятливих умовах, таких як: 
·       відсутність інтересу до предмету в учня, коли він вважає, що фізика у майбутньому йому не буде потрібна;
·       недостатнє лабораторне обладнання у школі для демонстрації експерименту.
Для ефективного включення учнів у навчальну діяльність з використанням комп’ютерних моделей необхідні індивідуальні роздавальні матеріали із завданнями та питаннями різного рівня складності.
Ці матеріали можуть містити наступні види завдань:
·       Ознайомлювальне завдання. (Призначення моделі, керування експериментом, завдання і питання з управління моделлю).
·       Комп’ютерні експерименти. (Провести прості експерименти по заданій моделі і за наданим планом, питанням до них та результатам вимірювань).
·       Експериментальне завдання. (Спланувати і провести низку комп’ютерних експериментів).
·       Тестові завдання. (Обрати вірну відповідь, використовуючи модель).
·       Дослідницьке завдання. (Провести експеримент, який доводить деяку запропоновану закономірність або спростовуючи її; самостійно сформулювати низку закономірностей та підтвердити їх експериментом.
·       Творче завдання. (Придумати задачу, розв’язати її, поставити експеримент для перевірки отриманих відповідей).
Принципи застосування комп’ютерної моделі на уроці:
·       Модель явища необхідно використовувати лише в тому випадку, коли неможливо провести експеримент або коли це явище відбувається дуже швидко та за ним неможливо простежити детально.
·       Комп’ютерна модель повинна допомогти розумітися на деталях явища, яке вивчають, або служити ілюстрацією умови розв’язувальної задачі.
·       Внаслідок роботи з моделлю учні повинні виявити як якісні, так і кількісні  залежності між величинами, які характеризують явище.
·       Під час роботи з моделлю необхідно пропонувати учням завдання різного рівня складності, які міститимуть елементи самостійної творчості.
Планувати уроки з використанням комп’ютера необхідно починати з ретельного вивчення можливостей програмних навчальних продуктів. Комп’ютер може бути використано на будь-якому уроці, тому необхідно спланувати, що і коли використати для більш ефективного результату.
Можна сформулювати принципи комп’ютерної підтримки
уроків фізики і не тільки їх:
·       Комп’ютер не може повністю замінити вчителя. Тільки вчитель має можливість зацікавити учнів, пробудити в них допитливість, завоювати їх довіру, він може направити їх увагу на ті чи інші аспекти предмету, який вивчається, нагородити їх зусилля та примусити  навчатися.
·       Методика проведення уроку фізики з використанням комп’ютера залежить від підготовленості вчителя та від програм, що забезпечують комп’ютерну підтримку.
·       Реальний експеримент необхідно проводити завжди тоді, коли це можливо, а комп’ютерну модель доцільно використовувати, якщо немає можливості показати дане явище.
Неможливо використовувати комп’ютер на кожному уроці, так як це призведе до порушення санітарних норм та  до погіршення здоров’я школярів.





              
                            

1 комментарий:

  1. Цікаві статті, які розкривають методику проведення уроків з використанням мультимедійних технологій. Дякую, шановні колеги!

    ОтветитьУдалить